Blogpost:
Leesdetectives
Wat is er aan de hand met ons leesonderwijs? | Een reactie op Lubach
De ware reden waarom we leren om ‘begrijpend te lezen’, zou namelijk helemaal niet moeten zijn om signaalwoorden te herkennen en verbanden te ontcijferen. Natuurlijk zijn dat welkome vaardigheden om teksten te begrijpend, maar om dit als concreet doel te stellen is allesbehalve motiverend voor de jonge lezers. Wanneer er voor de klas een begrijpend lezen les wordt ingezet met als intro ‘vandaag gaan we het hebben over verwijswoorden’, dan kun je er bijna vergif op innemen dat driekwart van de groep al afhaakt. Intrinsieke motivatie is van essentieel belang om te leren en dat hebben we veel kinderen ver voor de leeftijd van 15 jaar al ontnomen.
Om kinderen beter te leren lezen, moeten de zaken worden omgedraaid. Kinderen moeten plezier krijgen in het lezen en dan volgt de rest vanzelf. Wie werkt met bijvoorbeeld Nieuwsbegrip in het basisonderwijs weet dat de basisles altijd over een nieuwsfeitje gaat. De vorm van de tekst is telkens weer hetzelfde en daarmee flink demotiverend voor kinderen die eens wat anders willen dan een feitelijke tekst. Kinderen die het liefst verdwalen in een fantasieverhaal over draken en dwergen. Want daar is ook een prima les over tekstbegrip over te geven. ‘Waarom verklaarden de mensen de oorlog aan de draken? De draken noemden de mensen ‘achterbaks’, wat bedoelden ze daar eigenlijk mee?’ Zonder dat de kinderen het van tevoren doorhadden, wordt gevraagd of ze het verhaal hebben begrepen...
Lees verder op mijn site