13 in de oorlog

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

13 in de Oorlog is het boek naar de gelijknamige televisieserie waarin kinderen in de Tweede Wereldoorlog centraal stonden. Het verhaal wordt verteld vanaf een groot aantal plaatsen in de wereld. Rotterdam, Westerbork, Londen, Jakarta en Auschwitz: stuk voor stuk plaatsen waar de dramatische gebeurtenissen van de laatste grote wereldoorlog zich voltrokken. Het boek staat vol met weetjes, emotionele dagboekfragmenten, unieke getuigenissen en aangrijpende observaties. En altijd probeert de schrijver dicht bij de gevoelens en de interesses van gewone kinderen te blijven. Hoe voelt het om honger te hebben; om nachten in schuilkelders door te brengen; om kind te zijn van een NSB’er, om onder te moeten duiken en maanden, soms jaren niet naar buiten te kunnen, om te helpen in het verzet, om de bevrijding te vieren en voor het eerst in je leven chocola te proeven? Kortom, hoe is het om kind te zijn in oorlogstijd? Op deze vraag, en nog veel meer, vinden kinderen in dit boek de antwoorden. Het fraai vormgegeven boek bevat meer dan honderd foto’s. Deze, soms hartverscheurende, soms vertederende, soms romantische beelden maken het verhaal van de Tweede Wereldoorlog compleet.

Uitgeverij Balans B.V.
01 januari 2010