60 Collagegedichten

Kunstenaar Jehudi van Dijk plakte twee weken voor de eerste lockdown van 2020 als experiment zijn eerste collagegedicht bij elkaar en plaatste die op zijn Facebookpagina. Aan het eind van datzelfde jaar voltooide hij zijn honderdste collagegedicht en maakte een crowdfundcampagne het mogelijk om de zestig beste werken te bundelen.

Van Dijk knipt zijn zinsneden altijd uit tweedehands boeken. En per definitie nooit uit fictie. Met oude woorden schept hij poëtische nieuwe werelden, intieme beschouwingen, gedachtenkronkels en mijmeringen over de liefde. Daarna volgt de zoektocht naar het juiste beeld

Om zowel de beeldende als de literaire kwaliteiten van het werk te accentueren is gekozen om de werken niet alleen als collage af te drukken, maar ook als ‘kale’ tekst. Speels vormgegeven door Peter Slager.

Van Dijk (Kampen, 1971) studeerde interieurarchitectuur op de toenmalige kunstacademie in Kampen en specialiseerde zich in theatervormgeving. Van Dijk maakte diverse theatervoorstellingen en schreef er een aantal. Tegenwoordig maakt hij ook autonoom beeldend werk en videoclips voor onder meer Bertolf en Esther Groenenberg.

Poëzie
Kunst algemeen