Aan de onderkant ligt de lat altijd hoger

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 4 Favoriet 0 Recensies 0
‘Belgische armoede moeilijk in te dijken.’ ‘680.000 Vlamingen onder armoededrempel.’ ‘Eén Vlaming op de vijf kan zich geen weekje vakantie veroorloven.’ Zulke krantentitels lees je met de regelmaat van de klok. Maar cijfers en statistieken zijn leeg en droog. Alsof de mens eruit verdwenen is. In Aan de onderkant ligt de lat altijd hoger, opgetekend door ATD Vierde Wereld-medewerkers Marijke Decuypere en Guy Malfait, lees je de levende verhalen van wie de realiteit achter de cijfers meemaakt. Over Kevin, die op school de foto’s van zijn bezoek aan de Kalmthoutse Heide toont en zegt dat hij op safari naar Kenia is geweest. Over Elsa, moeder van drie, die van de VDAB te horen krijgt: wij gaan u activeren. Maar ook over congé in Frankrijk, over voor het eerst in uw leven naar de opera gaan, en ook wel over Lucy die ondanks haar eigen miserie Emiel aan een referentieadres helpt en zelfs nog geld voor een straatbibliotheek weet in te zamelen.

Met een voorwoord van Yasmien Naciri.
In samenwerking met ATD Vierde Wereld.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen
Epo, Uitgeverij
31 oktober 2019
31 oktober 2019

Reacties op: Aan de onderkant ligt de lat altijd hoger