Aangeraakt

Rank 1151 Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 2
‘Ik wil je wel helpen, maar niet op school. Als ik je help, dan is dat hier, bij jou thuis. Wil je dat?’ Afwachtend keek hij me aan.
‘Ja, dat wil ik graag,’ hoorde ik mezelf antwoorden. Toch voelde dit niet goed. Een gesprek tussen hem en mij zou toch niet bij mij thuis moeten zijn? Maar hij was mijn leraar en hij wilde mij helpen. Hij leek mij te begrijpen en daaraan had ik behoefte.

Zo begint het contact tussen Anna en haar leraar psychologie in een moeilijke fase van haar leven. Ze heeft haar veelbelovende schaatscarrière vanwege een blessure moeten opgeven en is fysiotherapie gaan studeren. Anna heeft moeite met het verlies van haar sport, waarin ze zo excelleerde, en dat maakt haar onzeker. En thuis krijgt ze niet bepaald de steun die ze nodig heeft. De leraar voelt dat allemaal feilloos aan en past een geraffineerd machtsspel op haar toe waarbij Anna stapje voor stapje de grip op haar leven kwijtraakt en hij haar grenzen met voeten treedt, zowel geestelijk als lichamelijk.
Na haar huwelijk met de wetenschapper Roland en de geboorte van hun kind hoopt Anna een normaal leven te kunnen leiden. Dan blijkt, dat de traumatische ervaring haar veel dieper heeft beschadigd dan ze zelf heeft gedacht. Ze moet alles op alles zetten om te ontsnappen uit de mentale kooi, waarin ze al die jaren gevangen heeft gezeten. Dat begint met de erkenning van haar eigen pijn.

Een feilloze beschrijving van zeer gewiekste manipulaties in ongelijkwaardige situaties met levenslange gevolgen.

Linda Beukeboom (1962) woont met haar man in een dorp in Drenthe. Een aantal jaren geleden startte ze met schrijven. Aangeraakt is haar debuut.

Elikser B.V. Uitgeverij
21 mei 2021