vdi9789403166407

Aantekeningen bij een moord

Gelezen 5 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 34 Favoriet 0 Recensies 1
Thrillers & Spanning Spots 1   Topics 0

Op een ochtend ontvangt Peter Vermeersch een brief waarin hij opgeroepen wordt zitting te nemen in een volksjury – het Belgische rechtssysteem kent de juryrechtspraak, al wordt er lang niet altijd gebruik van gemaakt. De aanklacht tegen de beschuldigde jongeman is roofmoord. Voor hij het weet zit Vermeersch in het hart van het enorme Paleis van Justitie in Brussel. Samen met de andere juryleden krijgt hij te maken met vragen over de ware toedracht van de moord, met de rituelen van het recht en met een verdachte als een schuw dier.

Hoe voelt het slachtoffer te zijn, of nabestaande? Wat doe je iemand aan als je hem straft? Helpt het? Aantekeningen bij een moord geeft aan de hand van een concrete moord en een rechtszaak een indringende blik op geweld en rechtspraak. Het is, naast een persoonlijk verslag, ook een zoektocht naar vormen van rechtvaardig en troostend rechtsherstel in onze tijd.

Literaire non-fictie , True crime
Literaire non-fictie algemeen
De Bezige Bij
29 augustus 2019
29 augustus 2019

'Pentekeningen' bij een moord

door: Willem van Hartskamp 2 likes

‘Het overvalt je even plots en onherroepelijk als ramen die versplinteren en muren die instorten. Stel je die beelden voor, maar dan zonder geluid.’

Wanneer Peter Vermeersch, schrijver en hoogleraar (KU Leuven), op een ochtend het bericht krijgt dat hij wordt opgeroepen zitting te nemen in de...

Reacties op: Aantekeningen bij een moord