Aantekeningen over het verplaatsen van obelisken

Gelezen 252 Aan het lezen 4 Wil ik lezen 117 Favoriet 13 Recensies 70
Literatuur & Romans Artikelen 5 Newsroom 6 Lijsten 9 Spots 22 Hebban 1000 831   Topics 0   Leesclub

Een jonge schrijver reist af naar Alexandrië met in zijn koffer de boeken van zijn overleden vriend Tomas. Hij wil deze boeken vereeuwigen door ze in een kast in de beroemde Bibliotheek van Alexandrië te zetten. Tegelijk gaat hij op zoek naar de tombe van Alexander de Grote, over wie hij al langer een biografie wil schrijven.
Tijdens zijn zwerftochten door deze stad duiken allerlei herinneringen op aan Tomas, die er als een schim blijkt rond te waren.
Arjen van Veelen zoekt in deze prachtige essayistische roman naar moderne manieren om betekenis te geven aan het leven en aan de dood. Tegen de achtergrond van een klassieke stad, het Vlaamse platteland en de achterbuurten van Amerika schept hij een persoonlijk monument voor een verloren vriendschap.

Uitgeverij De Bezige Bij b.v.
17 oktober 2017
17 oktober 2017

VictorDLV Hebban Recensent

Rouwverwerking en zelfonderzoek in mythisch Egypte

door: VictorDLV 2 reacties 2 likes

"Het was cafépraat geweest, maar mensen gaan dood en dan zit je in het vliegtuig naar Cairo": man gaat naar Egypte om zichzelf terug te vinden. "Zal je goed doen", zegt zijn vriendin. Anders dan die tv-programma’s (‘BN-er-op-reis’) gaat Arjen van Veelen (1980) meteen de diepte in, zowel literair...

Reacties op: Aantekeningen over het verplaatsen van obelisken