Achter De Avonden

Achter De Avonden

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
De buurman vertelt!

Het was nog donker, toen in de vroege morgen op een zondag in maart 1948, op de tweede verdieping van de Jozef Israëlskade 117, de auteur van dit boekje, Hubert Houweling, werd geboren. Ongeveer een jaar eerder voltooide een verdieping lager Gerard Reve zijn roman De Avonden.

Hubert Houweling kwam van jongs af aan bij de familie Van het Reve over de vloer. Hij kan als geen ander een nauwkeurige beschrijving geven van de woning van de familie. Hij laat onder andere zien hoe de radio, die zo’n belangrijke rol speelt in De Avonden, er in werkelijkheid uitzag. Omdat hij in dezelfde buurt is opgegroeid, beschikt hij over nog niet eerder gepubliceerde verklaringen voor diverse zaken in De Avonden.

Hij heeft kaartjes gemaakt van de routes die Gerard Reve heeft beschreven, met daarop de adressen van personages en gebouwen. Ter illustratie zijn de daarbij behorende foto’s opgenomen. Gerard heeft waarschijnlijk voor namen van personen en zaken associaties gebruikt. Een groot aantal daarvan is hier gereconstrueerd. In dit boekje zijn uit diverse bronnen zoveel mogelijk verklaringen bijeengebracht.

Alles bij elkaar een schat aan informatie voor de liefhebber van De Avonden.
Uitgever Tinteler - Diemen
11 november 2019