Aftasten

In aftasten maakt de lezer voor het eerst kennis met vier vrouwen; Valerie is getrouwd met haar jeugdliefde Raymond, huisvrouw en moeder van twee kinderen. Haar man heeft een goede baan en dankzij het bijbehorende salaris leeft Valerie een luxe leven en heeft ze alle ruimte te zorgen voor wat nodig is en voor wat niet direct nodig is. Toch is ze ontevreden en die ontevredenheid maakt haar ontvankelijk voor geheimzinnige vreemdelingen die haar laten proeven van een leven vol spanning … Donna is fotografe en vlindert vrolijk door het leven. Ze weet zeker dat Janneke de liefde van haar leven is. Dat weerhoudt haar er echter niet van door te fladderen naar anderen. Donna wil bewonderd en aanbeden worden en dat brengt haar vaak in opwindende, maar ook verwarrende en soms zelfs schokkende situaties … Zoë heeft van haar hobby haar werk gemaakt. Ze is eigenaar van een kleine, brocante boetiek en knapt met veel geduld en liefde oude, vergeten spullen op en probeert deze met net zo veel liefde te verkopen. Met de liefde in haar leven gaat het moeizaam. Ze is op zoek zonder dat ze weet waarnaar ze precies op zoek is. Hierdoor dreigt ze in de handen te vallen van een man die geen oog heeft voor haar pure en diepere verlangens Soumia is wethouder voor Sociale zaken en wordt door velen gezien als een sterke en ook wat afstandelijke vrouw. Zij laat niet snel mensen toe in haar leven. Doet ze dit wel dan heeft ze zeer hoge en soms onredelijke verwachtingen. Lichtzinnigheid is haar onbekend. Haar verlangens zijn donker en ook daarin heeft zij hele hoge verwachtingen. Aftasten beschrijft in ongeveer 180 pagina's hoe de belevenissen van deze vier vrouwen met elkaar verbonden zijn. Door het toegankelijke taalgebruik wordt de lezer direct in het verhaal getrokken. Het boek bestaat uit een reeks korte hoofdstukken, die de relatie tussen de personages beschrijven. Soms teder. Soms rauw. Nooit plat. Het boek zal bij veel mensen herkenning oproepen. De herkenning dat we allemaal gewone mensen zijn, met een hang naar spanning en erotiek. Maar ook dat onze fantasieën normaler zijn dan we denken en dat eigenlijk niets te gek is, of vreemd. Niets moet,  alles mag. Verwacht van ‘Aftasten’ geen afgerond verhaal. In dit eerste deel uit de Gaisha-serie leer je de verbinding tussen de personages kennen en in de loop van het boek begint het verhaal daardoor te groeien, maar het heeft een open einde.

Recensies (1)

Is Aftasten het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Aftasten