Dóór het industrieel succes van Philips en DAF, dóór de actuele identiteit van hightech en design, slingeren de verhalen van A.F.Th. van der Heijden als gulden sporen in de stad Eindhoven. De auteur is er niet geboren. Hij en zijn alter ego Albert (uit: ‘De tandeloze tijd’) worden geboren in het huis van de grootouders van moeders kant in, het toenmalig Geldropse (nu Eindhovense) Tivoli. Na zijn kinderjaren in Geldrop is er in Eindhoven de middelbare school, daar komen de meisjes in het zicht, daar verschijnen de vrienden, daar vinden Adri en Albert hun weg in het uitgaansleven.
De fietstocht in dit boek voert langs biografische plaatsen en langs locaties van scènes uit de verhaalde tijd tussen 1950 en 1980 uit de proloog en drie delen van ‘De tandeloze tijd’ en uit twee requiems. De verhaalscènes schetsen barre ontwikkelingen in het verleden en heden van een familie verweven met het opgroeien van de jonge Albert. ‘De helleveeg’ eist een provocerende plaats op en maakt neefje Albert deelgenoot van haar drama in volkse benauwenis. Volwassen worden speelt op meerdere niveaus. Het zit in de beklemming tussen de hoofdpersonen in ‘De sandwich’. Het zit, ontroerend, in de eerste gedichten die de schrijver in het schoolblad van het Joriscollege prijsgeeft.
Het boek begint met een kort portret van de schrijver en zijn oeuvre.
De kern is de beschrijving van de fietsroute met zeventien vertelpunten, elk uitgewerkt in algemene inleiding, omschrijving van de romanscène en de daarbij behorende romancitaten. Jeugdfoto’s van de schrijver, reproducties van publicaties in het schoolblad van het Sint Joriscollege en beelden van de stad Eindhoven maken het boek aantrekkelijk en compleet.
De fietstocht in dit boek voert langs biografische plaatsen en langs locaties van scènes uit de verhaalde tijd tussen 1950 en 1980 uit de proloog en drie delen van ‘De tandeloze tijd’ en uit twee requiems. De verhaalscènes schetsen barre ontwikkelingen in het verleden en heden van een familie verweven met het opgroeien van de jonge Albert. ‘De helleveeg’ eist een provocerende plaats op en maakt neefje Albert deelgenoot van haar drama in volkse benauwenis. Volwassen worden speelt op meerdere niveaus. Het zit in de beklemming tussen de hoofdpersonen in ‘De sandwich’. Het zit, ontroerend, in de eerste gedichten die de schrijver in het schoolblad van het Joriscollege prijsgeeft.
Het boek begint met een kort portret van de schrijver en zijn oeuvre.
De kern is de beschrijving van de fietsroute met zeventien vertelpunten, elk uitgewerkt in algemene inleiding, omschrijving van de romanscène en de daarbij behorende romancitaten. Jeugdfoto’s van de schrijver, reproducties van publicaties in het schoolblad van het Sint Joriscollege en beelden van de stad Eindhoven maken het boek aantrekkelijk en compleet.