Afwegen in de supermarkt

Lekker? Gezond? Te duur?

Die vragen zul je je af en toe stellen als je boodschappen doet in de supermarkt. Daar komen in deze tijd nog vragen bij: Milieuvriendelijk? Diervriendelijk?

De meesten van ons hebben het druk. We gaan met ons (digitale) karretje liefst zo snel mogelijk langs de schappen, met de routines die we in de loop van de tijd hebben opgebouwd. Toch gaat het om belangrijke zaken. In hoeverre wordt het milieu belast door onze aankopen? Hoeveel dierenleed zit verborgen als prijskaartje aan een plofkip?

De schrijver nodigt uit om af en toe stil te staan bij deze vragen en ze te bekijken vanuit het gezichtspunt ‘goed leven’.

Goed leven, zinvol leven, heeft te maken met serieus afwegen van alternatieven bij het maken van keuzes. Ten dele keuzes tussen je eigen belang (lekker, gezond) en algemeen belang (duurzaam, diervriendelijk).

Informatie over de alternatieven is daarbij belangrijk. Ook inzichten vanuit de ethiek (hoe kom je tot de juiste keuze) en vanuit de psychologie (hoe verloopt kiezen) kunnen helpen om meer verantwoord boodschappen te doen. En dat geldt ook voor kennis van de ‘verhalen’ die in onze samenleving de ronde doen.

Kortom: dit boek nodigt uit tot nadenken over serieus kiezen, ook als het gaat om alledaags handelen zoals kopen in de supermarkt.

Is Afwegen in de supermarkt het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Afwegen in de supermarkt