Alle dierenverhalen

Gelezen 6 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 5 Favoriet 0 Recensies 0
Literatuur & Romans Artikelen 1   Topics 0
'Lees Koolhaas over Wampoei en je weet: zo denkt een snoek. Vissiger gedachten zijn ons niet bekend.' - Midas Dekkers

P. C. Hooftprijswinnaar A. Koolhaas (1912 - 1992) publiceerde naast romans en novellen 57 dierenverhalen verspreid over elf bundels*, die later werden herdrukt in Alle dierenverhalen. Veel schrijvers over dieren, van Jean de la Fontaine tot en met Herman Melville, gingen hem voor en er zullen nieuwe schrijvers van dierenverhalen opstaan. Maar Koolhaas heeft een unieke plaats in de wereldliteratuur verworven.
Waar sprekende of denkende dieren bij andere schrijvers symbool staan voor mensen, zijn zij bij Koolhaas volstrekt zichzelf. Zij kúnnen eenvoudig niet anders heten dan ze heten noch anders spreken dan zoals ze doen. Daarom heet een snoek Wampoei, en die zegt na het verslinden van een prooi dan ook: 'Je zou nog stikken in zo'n secreet.'. Daarom heet een spin Balder D. Quorg, die na het voltooien van een web monkelt: 'En alzo huisden de krengen in touwen.' En het grappigste varken uit de stal heet natuurlijk Mijnheer Tip. Hun dierenwereld bevat zoveel punten van overeenkomst met de onze dat wij er met ontroering op reageren. Koolhaas' humor is vaak galgenhumor. Zijn wijsheid is nergens zwaarwichtig. Daardoor heerst er in al deze verhalen een toverachtig licht. Met humor en mededogen toont Koolhaas al zijn dieren in hun volle glorie en - in tegenstelling tot de meeste dierenverhalen voor kinderen - onveranderlijk ook in hun stervensuur.

* Alle dierenverhalen bevat de volgende bundels:
1956 Poging tot instinct
1970 Corsetten voor een libel
1985 Liefdes tredmolen

Korte verhalen , Literatuur & Romans
Verhalenbundels
Uitgeverij G.A. Van Oorschot B.V.
31 maart 1990
04 maart 2009