Alle verhalen

Alle verhalen

Gelezen 4 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 14 Favoriet 0 Recensies 1
Literatuur & Romans Spots 1   Topics 0
De niet eerder vertaalde verzamelde verhalen van Jean Rhys vormen een duizelingwekkende en sprankelende collectie van een van de grote schrijvers van de twintigste eeuw. Rhys dankt haar faam vooral aan de roman De wijde Sargassozee, maar de verhalen die zij gedurende haar hele leven schreef, laten haar talent pas echt tot zijn recht komen. Rhys neemt de lezer mee naar het West-Indische Dominica van haar jeugd, Londen ten tijde van de Eerste Wereldoorlog en naar schimmige bars en hotels in de jaren twintig in Parijs. Ze worden bevolkt door dansmeisjes, oude dames die in armoede zijn vervallen en andere buitenstaanders. In heldere en scherpe observaties schetst Rhys de levens van mensen die vaak iets te gevoelig
zijn om te overleven in de harde buitenwereld. Thema’s als kosmopolitisme versus kleinburgerlijkheid en discriminatie op basis van ras of sekse maken deze bundel verrassend actueel.
Uitgeverij Orlando
28 augustus 2019

Door lezers

Literatuur Café / Schwob - Schatgraven in de klassiekers
20 december 2019 220 reacties
  Meer artikelen van lezers

Hebban recensie

Marvin O. Hebban Recensent

Tijdloze verhalen om traag te lezen

door Marvin O. op 17-09-2019

Sommige boeken zijn niet gemaakt om te verslinden. Deze leg je op je nachtkastje, en elke avond lees je er een klein stukje in, om het gelezene vervolgens te verwerken. Alle verhalen van Jean Rhys (1890-1979) is zo’n boek. Het staat boordevol korte verhalen, en als we de titel mogen geloven bevat het alles wat de schrijfster ooit publiceerde, volwaardige romans uitgezonderd. Kort mag men in dit...