Reis door het duister

Jean Rhys werd geboren op het eiland Dominique. Haar vader was arts, haar moeder kwam uit een Creools gezin. Als jong meisje kwam zij naar Londen en in de twintiger jaren begon ze te schrijven op aanmoediging van Ford Madox Ford. Zij woonde enige tijd in Parijs en Wenen en leeft sindsdien zeer teruggetrokken in Cornwall. Bijna dertig jaar lang was Jean Rhys een vergeten schrijfster in Engeland, terwijl ze daarbuiten vrijwel geheel onbekend was. Maar eind 1966 verscheen er een nieuwe roman van haar hand die onmiddellijk sterk de aandacht trok en er toe leidde dat haar oudere werk werd herdrukt.
Haar thema's, aanpak een schrijftrant liggen een hedendaagse lezer beter dan een van de vorige generatie. Reis door het duister is het verslag van het onherroepelijke verval tot prostitutie van een negentienjarige, in West-Indië geboren figurante in een derderangs variétégezelschap van omstreeks de eerste wereldoorlog.
Henriëtte van Eyk
A.W. Bruna Uitgevers B.V.

Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker