Als het lot lacht

NRC:

Als het lot lacht

Gelezen 37 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 17 Favoriet 3 Recensies 7
Literatuur & Romans Artikelen 2 Lijsten 3   Topics 0

In zes meesterlijke verhalen duikt Johnson in verhalen over gewone mensen in ongewone situaties. Een programmeur die troost vindt in een digitaal evenbeeld van de president van de Verenigde Staten; een jonge man die naar de moeder van zijn zoon zoekt in een door de orkanen totaal geruïneerd Louisiana; een beklemmend perspectief van een vrouw met kanker die tussen slaap en wake leeft; een voormalige bewaker van een Stasi-gevangenis in Oost-Duitsland die fel zijn verleden ontkent, zelfs als de stukjes daarvan voor zijn deur gelegd worden. En last but not least twee deserteurs uit Noord-Korea die zich proberen aan te passen in het Zuid-Koreaanse Seoul terwijl een van hen de vrouw die hij heeft achtergelaten maar niet kan vergeten.

Deze verontrustende, aangrijpende, onvergetelijke en tijdloze verhalenbundel over liefde en verlies, natuurrampen, de invloed van technologie en hoe het politieke klimaat persoonlijkheden kan vormen is een onmisbare gids voor onze nieuwe eeuw. De bekroning met de National Book Award 2015 bevestigt Johnsons positie als een van Amerika's grootste hedendaagse schrijvers.

Signatuur
16 februari 2016
16 februari 2016

Popcultuur, invalidenseks, politiek en SF in één kort verhaal

door: VictorDLV 2 reacties 2 likes

Popcultuur, invalidenseks, politieke statements en science fiction in één kort verhaal. Wie komt daarmee weg? Adam Johnson. In ‘Nirvana’ heeft de ik-figuur het zo moeilijk met zijn stervende partner dat alleen de gesprekken met een sprekende, holografische Barack Obama hem overeind houden. "Onze...

Reacties op: Als het lot lacht