Als je boven ligt

Als je boven ligt

Gelezen 9 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 2
Als je boven ligt speelt zich af aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, gezien door de ogen van een zoon van een NSB'er. In navolging van veel familieleden van collaborateurs vlucht hij in februari 1945 naar Duitsland. De massale vlucht kwam op gang vanaf Dolle Dinsdag (5 september 1944). Door een (later foutief gebleken) bericht van Radio Oranje ontstond er een bevrijdingsroes in Nederland, met als gevolg paniek bij vele collaborateurs.
Tijdens de reis moet hoofdpersoon Frank (12) zijn moeder, oudere broer en zusje achterlaten en reist hij verder met zijn kleine broertje. Samen met meer kinderen van foute ouders gaan ze richting de Tsjechische grens. Daar zou het beter zou zijn voor deze kinderen die nergens meer bij horen. Beter wordt het niet, integendeel.
De kinderen moeten zien te overleven in de chaos van het slot van de oorlog.
Willem Andrée (39) studeerde Tekst & Communicatie aan de Universiteit van Tilburg, werkte twaalf jaar als (hoofd)redacteur en bladenmaker bij communicatiebureaus en is nu redacteur bij het Radboudumc. "Als je boven ligt" is zijn debuutroman.
'Als je boven ligt is pijnlijk actueel, het leven blijft een oefening in empathie'
A.H.J. Dautzenberg
Nieuwe Druk
02 september 2016
9789492020154

Recensies

Meeslepend en heel puur geschreven

door: Roos 1 reactie 3 likes
‘Weet je wat mijn moeder zegt Frankie? Als de bevrijders komen ga jij er als eerste aan!’ Voor het station wacht Frank op de trein. Behalve een paar sissende verwensingen van toeschouwers om hem heen blijft het stil. Frank doet of hij niets hoort. Ook niet het ‘oprotten jullie’ -- Een...

Das Mag

door: Margreeth 2 likes
Er zijn heel weinig boeken geschreven over NSB-kinderen en al helemaal niet geschreven op basis van gesprekken met mensen die in WW2 NSB-kind waren. Dat maakt dit boek van Willem Andrée heel bijzonder. Frank, een oom van Andrée, vertelt hem 70 jaar na WO2 over wat hij noodgedwongen heeft...