Anne

Een jong meisje dromerig, slim, gevoelig moet onderduiken, wordt verraden, weggevoerd, vermoord. Het verhaal van Anne Frank is wereldberoemd. Ook wie haar dagboek nooit gelezen heeft, denkt Anne te kennen. Het boek groeide na de oorlog uit tot een weergaloze aanklacht tegen het fascisme. Maar het versteende tegelijkertijd ook tot een icoon, een abstractie. Jessica Durlacher en Leon de Winter lazen het dagboek opnieuw, en kwamen tot de ontdekking dat Anne behalve een levendig, sterk en sprankelend pubermeisje ook een echte schrijfster was. Haar dagboek kwam oneindig veel zorgvuldiger tot stand dan lange tijd is gedacht. In deze nieuwe toneeltekst volgen we Anne al voor ze met haar familie onderduikt, we ervaren de twee lange jaren in het Achterhuis en we ondergaan wat er met haar gebeurt nadat de familie is verraden. Maar vooral volgen we haar in haar ontwikkeling als schrijfster, de schrijfster die ze was, en de schrijfster die ze had kunnen worden.

Is Anne het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Anne