Apostelkind

Apostelkind

Wat als je wordt geboren in een familie die al generaties lang deel uitmaakt van een gemeenschap met duizenden ooms en tantes, broeders en zusters, en één Vader. Als je, gewoon midden in Nederland, opgroeit binnen een onzichtbare, parallelle wereld: een gesloten groep met dagelijkse bijeenkomsten, een heel eigen taalgebruik, aparte rituelen en regels. Stel dat je leert dat je een bijzondere levenstaak hebt, maar het daarbuiten aan niemand kan vertellen?

Als Renske Doorenspleet in 1973 wordt geboren, zwaait ‘de Apostel’ vanuit Bussum de scepter over zo’n dertigduizend leden in het hele land. Als ‘Mond Gods van deze tijd’ eiste de Leidsman volledige overgave. Na haar uittreding uit het Apostolisch Genootschap, in 1998, wil Doorenspleet nog maar één ding: haar eigen weg gaan. Maar zelfs jaren later merkt ze dat ze haar jeugd als ‘apostelkind’ in dit geheimzinnige genootschap nooit heeft kunnen loslaten.

In Apostelkind verweeft Doorenspleet archiefmateriaal en herinneringen tot een indringend en ontluisterend beeld van een gewoon Nederlands kind dat opgroeit in een ongewone wereld. Ze beschrijft het ontstaan van het Apostolisch Genootschap, volgt de geschiedenis van deze onbekende, internationale beweging sinds 1830 en laat zien hoe de groep binnen onze democratie telkens ongemoeid heeft kunnen functioneren. Het resultaat is een adembenemend boek over interne dwang en machtsrelaties, de desinteresse van de buitenwereld, maar ook over de kracht van onbevangen nieuwsgierigheid en hechte vriendschap. Een ongekend verhaal.
Mens & Maatschappij
Uitgeverij Balans B.V.