Arabische lente

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0

De Arabische Lente vormt het kernthema van dit werk. Er wordt een poging gedaan om de beeldvorming van de Arabische Lente in het Nederlandstalige mediadiscours aan te snijden. Twee essentiële factoren van de Arabische opstanden sinds december 2010 worden onder de loep genomen. Hoe wordt de revolutie gemediatiseerd enerzijds? En in hoeverre wordt deze geïslamiseerd anderzijds? In eerste instantie wordt een blik geworpen op de mediatisering van de Arabische Lente, omdat de mediatieke factor een onmisbare rol speelde tijdens de Arabische opstanden, niet alleen plaatselijk, maar ook wereldwijd door hun gevolgen die verder gingen dan de Arabische geografie. Anderzijds wordt er aandacht besteed aan de islamisering, want de politieke islam was aanwezig gedurende alle fasen van de Arabische Lente. De religieuze factor is dan ook van zeer groot belang, al is dit zeker niet de enige factor.

Geschiedenis & Politiek
Oorlog en vrede