Aristoteles Staatsinrichting van Athene deel 2

Aristoteles Staatsinrichting van Athene deel 2

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Staatsinrichting van Athene behoort tot de belangrijkste bronnen voor geschiedenis en functioneren van de Attische democratie. Het historische overzicht begint in de mythische tijd vóór de Trojaanse Oorlog en werkt t/m Solon, eind 7e/begin 6e eeuw en vervolgt richting de Perzische en Peloponnesische Oorlogen t/m de val van de Dertig tirannen in 403. De democratie die in dat jaar gerealiseerd wordt, zal de messen nog één keer slijpen als in 401 het vermoeden bestaat dat een oligarchische staatsgreep ophanden is. In het systematische deel is een functionele beschrijving overgeleverd van staatsorganen en ambtenarij rond de jaren 335-322 waarin het manuscript tot stand moet zijn gekomen. Hoewel auteurschap van Aristoteles (384-322) controversieel is, bestaat er geen twijfel over de betekenis van het document voor de studie van Hellas. In deze tweedelige Nederlandstalige uitgave wordt ‘Ath?naíoon politeía teruggeplaatst in de pan-Helleense wereld die door de illustraties, hier en daar onverbloemde toelichtingen en vele referenties toegankelijk is gemaakt voor iedereen die zonder voorkennis geïnteresseerd is in de Griekse oudheid alsmede voor hen die zich oneindig willen verdiepen. +

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen