Axolotl Roadkill

Axolotl Roadkill

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 1 Recensies 0
Literatuur & Romans Lijsten 1   Topics 0
De wereld van een losgeslagen jeugd, beschreven door een 17-jarig wonderkind

Zelden is een literair debuut zo lyrisch ontvangen als Axolotl Roadkill. Helene Hegemann, 17 jaar oud bij verschijning van het boek, werd door recensenten en lezers terstond herkend als de authentieke, rauwe stem van de generatie Nul.

In deze radicale roman maken we kennis met de 16-jarige Mifti, die, getraumatiseerd door de dood van haar moeder, bij haar halfzus in Berlijn gaat wonen. Hoewel ze intelligent is en uit een goed milieu komt weigert ze naar school te gaan. Ze verdeelt haar tijd tussen haar bed, de flats van oudere vrienden en het Berlijnse nachtleven, waar ze zich overgeeft aan seks, drugs en verveling.

Mifti is een fascinerende verteller die ons nauwgezet laat zien hoe ze van de rails raakt. Daarbij geeft ze blijk van een verbluffend psychologisch inzicht in haar situatie. Ze vergelijkt zichzelf met een axolotl, een glimlachende salamander die nooit volwassen wordt, en met een 'roadkill', een dier dat na een aanrijding dood langs de weg blijft liggen.
Marcel Misset
Uitgeverij De Arbeiderspers B.V.
14 december 2010