Bang voor de liefde

Bang voor de liefde

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 6 Favoriet 0 Recensies 1
Bang voor de liefde vertelt het verhaal van Andreas von Hechtel, die opgroeit in een Duits gezin in Amsterdam, na de Tweede Wereldoorlog. Door zijn traumatische jeugd is hij niet in staat gevoelens van liefde te ontwikkelen. Zijn besef van de eigen kwetsbaarheid maakt hem zwijgzaam en wantrouwend. Alleen met Maurits, zijn enige vriend, onderhoudt hij contact.
De plotse dood van zijn moeder verandert zijn leven volkomen. Die avond wordt Andreas iets opzienbarends onthuld over zijn verleden en achtergrond; maar een reconstructie is nog niet mogelijk, er zijn te veel hiaten. Later, op het sterfbed van zijn vader, krijgt hij uiteindelijk een brief, die een nieuw licht werpt op zijn bestaan, en veel verklaart - én ontregelt.
De ontdekking van zijn ware identiteit en de moeizame verhouding met zijn ouders lopen als een rode draad door zijn leven. Hij besluit op Texel zijn herinneringen op papier te zetten en in een roman te verwerken. Op dat eiland maakt hij kennis met bijzondere mensen die hem een spiegel voorhouden. Als Maurits bij hen komt logeren, neemt zijn leven een absurde wending. Alle abstracte gesprekken krijgen concrete contouren.
Niek Bremen (1947) publiceerde in meerdere verhalenbundels, zoals 24 verhalen (2013), Onveranderd Anders (2015), Wilde flora (2016), Uit & Thuis In Sittard (2018) en in het literair tijdschrift Extaze (2018). Tevens exposeert hij met diverse fotografen en laat het woord op het beeld aansluiten. Met twee vrienden vormt hij De Drie Vertellers, die regelmatig optreden met verhalen en gedichten. Bang voor de liefde is zijn debuutroman.
In de Knipscheer
15 april 2019

Lezersrecensies (1)

Prima boek. Niet helemaal iets voor mij

door: Neilenna 1 like
In Bang voor de liefde lees je mee met hoofdpersoon Andrea von Hechtel. Een Duitse jongen die opgroeide in Amsterdam. Hij heeft een moeilijke jeugd, zijn ouders tonen nauwelijks interesse in hem en in wat hij zou willen. Dit vormt hem. Andreas wil een boek schrijven, om dit te doen vertrekt hij van...