Barbaar op Ibiza

Barbaar op Ibiza

Een beeldschone, eenmalige, rijk geïllustreerde uitgave ter gelegenheid van de 80ste verjaardag van een groot kunstenaar/schrijver.

In april 1961 belandt de twintigjarige Jan Cremer bij toeval op Ibiza. Berooid, maar blij dat hij het benauwende Nederland achter zich heeft gelaten. Galeriehouder Ivan Spence voorziet hem van onderdak en wat geld om te kunnen werken. Dat leidt tot een ongekende creatieve uitbarsting: bij de opening van zijn eerste tentoonstelling op Ibiza worden zo goed als alle werken verkocht. Cremer besluit op het eiland te blijven en begint er in 1962 te werken aan het boek dat zijn doorbraak als dubbeltalent betekent: Ik Jan Cremer, de onverbiddelijke bestseller die heel Nederland op zijn grondvesten doet schudden.

In Barbaar op Ibiza wordt het tweejarige verblijf van Jan Cremer op Ibiza nauwgezet gedocumenteerd aan de hand van zijn eigen romans, schilderijen, brieven en notitieboeken én door interviews en getuigenissen. Hij maakt er zijn eerste fortuin en jast zijn geld er even snel weer doorheen. Het is een cruciale periode in zijn leven: de Kultuurnozem, het Woeste Beest, de Barbarist, ze komen als kunstenaar onder de brandende zon van Ibiza tot volle bloei.

Inclusief affiche als facsimile.
Uitgeverij De Bezige Bij b.v.
16 april 2020