Benedetta

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0
Benedetta is het verhaal van zuster Benedetta Carlini, abdis van de nonnen theatinessen van Pescia bij Florence, aan het begin van de zeventiende eeuw. Op 23-jarige leeftijd begon zij erotisch-religieuze visioenen te krijgen die gepaard gingen met hevige lichamelijke pijnen. Een jonge non, Bartolomea Crivelli, werd aangesteld om haar bij te staan. Na een paar jaar werden de kerkelijke autoriteiten achterdochtig en stelden een onderzoek in. Hieruit bleek dat de twee vrouwen al jaren een seksuele verhoudig hadden.

Benedetta beschrijft die verhouding en de onvermijdelijke gevolgen ervan. Het boek werpt tevens licht op de mogelijkheden die vrouwen in de Renaissance hadden ten aanzien van hun ambities, hun verhouding tot elkaar en tot de autoriteiten.
Het verhaal van Benedetta werd meer dan 35 jaar geleden ontdekt en opgeschreven door de Amerikaanse historica Judith C. Brown. Het was een majeure historische gebeurtenis. Niet alleen was het een aangrijpend verhaal over de opkomst en ondergang van een vrouw in een kloostergemeenschap, ook was het de vroegste documentatie van een lesbische verhouding in de westerse geschiedenis.

Het verhaal is nu verfilmd door Paul Verhoeven, met in de hoofdrollen de Belgisch-Franse actrice Virginie Efira als Benedetta, de Belgisch-Griekse actrice Daphne Patakia als Bartolomea, en Charlotte Rampling. De film dingt mee naar de Gouden Palm van het filmfestival in Cannes, tevens de plaats van de wereldpremière.

Judith C. Brown is emeritus hoogleraar geschiedenis aan Wesleyan University in Middletown, Connecticut.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen