Beuningen heet vluchtelingen welkom

Ook in een kleine gemeente als Beuningen (GLD) gaat het ontvangen van vluchtelingen niet vanzelf. Dit boek geeft hier een beeld van. Het eerste deel beschrijft de structuur van de ontvangst van vluchtelingen (statushouders) in de gemeente. Deze loopt uiteen van de taken van het gemeentelijk apparaat tot de inburgeringslessen en het welzijnswerk. In het tweede deel valt de nadruk op het werk van vrijwilligers. Vluchtelingen klagen weleens over de Nederlandse bureaucratie en het geringe contact met de oorspronkelijke bewoners. Daarom zijn naast professionals vrijwilligers broodnodig. Zij assisteren bij de taallessen en zorgen voor sociale contacten. Het is duidelijk dat zowel van inwoners van Beuningen als van inburgeraars een inspanning nodig is om tot integratie en acceptatie van diversiteit te komen. Bij de inburgering wordt veel nadruk gelegd op het leren van de Nederlandse taal en wek. Natuurlijk zijn deze belangrijk, maar van groot belang is ook het leren accepteren en begrijpen van elkaars gewoonten en ideeën. Hier wordt onder de noemer ‘cultuur’ dan ook relatief veeldacht aan besteed. In dit boek komen zowel nieuwkomers als degenen die ze ontvangen aan bod.

Sociaalgeograaf Ton van Naerssen doceerde over ontwikkelingslanden aan de Radboud Universiteit Nijmegen en deed onderzoek in niet-Europese landen. Na zijn pensionering was hij enige tijd werkzaam bij de Stichting Mondiale Samenleving (SMS), een koepel van Nederlandse migrantenorganisaties, en voor Transcode, een netwerk van zowel Noordelijke als Zuidelijke mirgrantenorganisaties. Hij redigeerde boeken en publiceerde over internationale migratie.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen
GigaBoek
28 mei 2021
28 mei 2021

Reacties op: Beuningen heet vluchtelingen welkom