9789048834396_VRK
De Standaard:
Humo:

Billie & Seb

Gelezen 212 Aan het lezen 7 Wil ik lezen 75 Favoriet 3 Recensies 102
Literatuur & Romans Artikelen 5 Newsroom 1 Lijsten 2 Spots 9   Topics 0   Leesclub

De zeventienjarige Seb treurt om zijn zielsverwant Billie, die in coma in het ziekenhuis ligt. Het is hem verboden haar te bezoeken want 'jongens als Seb hebben rust en evenwicht nodig'. Hij stopt met school, sluit zich op in zijn kamer, en in zichzelf. Dan, met kerstavond, krijgt hij van zijn radeloze ouders een levensecht airsoftgeweer cadeau.

In de weken en maanden die volgen verliest hij zich in de gevechten die hij met zijn vrienden levert op het terrein van een afgelegen boerderij, tevens het decor van een vergeten oorlogsgeschiedenis. Ondertussen bespreken de ouders de situatie met een oom, in lange, machteloze gesprekken die Sebs belevenissen doorkruisen. Tijdens de genadeloos warme zomer wordt hun spel steeds grimmiger, en realistischer. Regels vervagen, en in het hoofd van Seb zijn droom en werkelijkheid nog nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Wanneer een van Sebs vrienden het dienstwapen van zijn vader meebrengt naar de boerderij, verandert de inzet van het spel definitief.

Billie & Seb is een verhaal over zielsverwantschap, over spel en ernst, maar bovenal over de vraag of we nog wel in staat zijn werkelijk te voelen in een wereld die al lang niet meer bevochten hoeft te worden. Billie & Seb is Ivo Victoria's meesterproef.

Lebowski
13 januari 2017
13 januari 2017

Eline van der Boog Hebban Recensent

De kunst om doeltreffend buiten schot te blijven

door: Eline van der Boog

In Billie & Seb, de nieuwste roman van Ivo Victoria (1971), krijgt de 17-jarige Seb Stevens voor kerst van zijn ouders een (airsoft) geweer cadeau. Het is volgens hen de beste manier om de jongen uit zijn sociale isolement te halen, al zijn vrienden hebben er immers één. Seb is een bijzondere en...

Reacties op: Billie & Seb