Blikwisselingen

Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Robbert Dijkgraaf schuwt de 'grote vragen' niet. Zit er een systeem in de wereld? Zijn wij alleen in het heelal, wordt de jeugd slimmer, leven we een groot computerprogramma en waarom zien sommigen van ons letters en cijfers in kleur? En trouwens, kun je een dichtbundel schrijven met honderdduizend miljard gedichten?
Door vanuit verschillende invalshoeken naar het vertrouwde te kijken, ontstaan vaak nieuwe inzichten in de wetenschap. Gewapend met die allernieuwste inzichten laat Robbert Dijkgraaf in Blikwisselingen verbindingen zien tussen wetenschap, kunst, onderwijs en politiek. Op sprankelende en glasheldere wijze belicht hij daarbij een grote verscheidenheid aan onderwerpen, van de allerkleinste deeltjes tot de oerknal via de Cito-toets en de regering-Bush. Dit rijkgeschakeerde boek leest als een hartstochtelijk pleidooi voor de verwondering, de eenheid en de speelsheid van de wetenschap.

Robbert Dijkgraaf is universiteitshoogleraar mathematische fysica aan de Universiteit van Amsterdam en vanaf mei 2008 president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.

Bert Bakker
01 januari 2008