Het nut van nutteloos onderzoek

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

Wat is de kortste weg van a naar b, als je niet weet wat b is of waar het ligt? In dit sprankelende vervolg op het succesvolle Blikwisselingen betoogt Robbert Dijkgraaf op overtuigende wijze hoe belangrijk verwondering, intuïtie, kunst en creativiteit zijn in de wetenschap. Met aanstekelijk enthousiasme laat hij zien hoe de zoektocht naar een antwoord op de schijnbaar nutteloze vraag hoe de wereld in elkaar zit, diezelfde wereld ingrijpend verandert en de moeite waard maakt. Van legoblokjes tot wondergetallen, van de oerknal tot de maanlanding, van de Groenlandse ijskap tot de Nederlandse politiek _ in Dijkgraafs visie is wetenschap overal om ons heen, mateloos fascinerend en voor iedereen toegankelijk. Het nut van nutteloos onderzoek is hier zelf het beste bewijs van. Robbert Dijkgraaf is universiteitshoogleraar mathematische fysica aan de Universiteit van Amsterdam en tot juni 2012 president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Daarna begint hij als directeur van het befaamde Institute for Advanced Study in Princeton.

Prometheus, Uitgeverij
01 april 2019