Bos op je bord

‘Sommighe zijn eetbaar; sommighe fenijnigh ende doodelijck’, schreef de Vlaamse geneesheer Dodoens in 1554. Ook oude volksnamen zijn veelzeggend: heksenboleet, duivelsei, kinderen der duisternis… Deze dreigende bewoordingen weerspiegelen de angst die wij in onze cultuur voor deze intrigerende plantengroep hebben.

In Nederland is het plukken en eten van wilde paddestoelen dan ook weinig in trek. Lange tijd aten we niets anders dan de bleke kweekchampignon, maar gelukkig lijken top- en thuiskoks andere gekweekte en wilde paddestoelen langzaam te herontdekken. Dit boek wil de misvattingen, het onbegrip en de onwetendheid over de paddestoel ontzenuwen.

In Bos op je bord worden ruim 50 verschillende soorten paddestoelen behandeld, die stuk voor stuk in ons land geplukt kunnen worden. Behalve een cultuurhistorische verhandeling bevat het boek gedetailleerde beschrijvingen van elke soort en richtlijnen voor het vinden, plukken, schoonmaken en bewaren. De ruim 150 smakelijke recepten, waaronder zelfs enkele desserts, laten zien hoe veelzijdig paddestoelen zijn.

Is Bos op je bord het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Bos op je bord