Brabant, brug naar de vrijheid

Brabant, brug naar de vrijheid

In de Tweede Wereldoorlog zijn levens voor altijd ingrijpend veranderd. In dit boek vertellen we deze bijzondere, inspirerende verhalen: groot of klein, over mobilisatie, verzet, collaboratie of bevrijding. Verhalen waarin een levensveranderende gebeurtenis, keerpunt of dilemma centraal staat. Meer dan vijfenzeventig persoonlijke verhalen, voor iedere Brabantse gemeente tenminste één verhaal. Samen geven ze een goed beeld van de impact van de Tweede Wereldoorlog op de samenleving. Daarnaast zijn de verhalen
verrijkt met verschillende essays en historische kaders die het tijdsframe en bijzondere gebeurtenissen duiden.

De veelheid aan verhalen geeft een inkijkje in de moeilijke beslissingen die genomen zijn en hoe gebeurtenissen willekeurige slachtoffers eisten. Het laat ook zien dat persoonlijke keuzes op individueel niveau een wereld van verschil kunnen maken. Dat los van sociaal-culturele
achtergrond, religie of levensovertuiging mensen in staat zijn te kiezen wat hen op dát moment het beste lijkt. Of wat binnen hun mogelijkheden past. Vaak zonder dat de consequentie(s) van hun beslissing werd overzien. Met soms heldhaftige of juist lafhartige acties tot gevolg. Het laat zien dat zwart-wit denken over de Tweede Wereldoorlog achterhaald is. Dat we, in de diversiteit van deze verhalen, de betrokken personen en hun ervaringen, juist kunnen denken in een diversiteit van kleur.
Brabant Remembers is een initiatief van Stichting Crossroads Brabant ‘40-‘45 en wordt mogelijk gemaakt door de provincie Noord-Brabant en vfonds
Geschiedenis & Politiek
Stichting Crossroads Brabant 40-45