Brainwashed

Brainwashed

Wat gebeurt er als machtige mensen een psychologisch wapen in handen krijgen waarmee ze jouw gedachten en gedrag kunnen beïnvloeden? Het lijkt sciencefiction, maar het is keiharde realiteit. Het leverde ons Brexit en Trump, maar ook Russische trollen en fake news.
Klokkenluider Christopher Wylie vertelt de bloedstollende ontstaansgeschiedenis van Cambridge Analytica, dat bouwde aan een van de machtigste wapens ooit: online psychologische massamanipulatie. Het databedrijf verzamelde persoonlijke gegevens van meer dan 87 miljoen mensen en misbruikte die via Facebook – dat het oogluikend toestond! Samen met The New York Times en The Guardian trok hij in 2018 ten strijde en onthulde hij de duistere praktijken van Cambridge Analytica.
In Brainwashed legt Wylie de kwetsbaarheid van gebruikers van social media en de onverantwoordelijkheid van de techreuzen bloot, en geeft een dringende waarschuwing voor de onzichtbare bedreiging van onze democratie. Trump en Brexit waren slechts vingeroefeningen. Deze bedrijven zijn er op gericht om middels jouw data te bepalen wat jij denkt.
Business Contact
28 februari 2020