Bramen plukken

'Vlug dring ik me naar één van de tonnen aan de rechterkant en gooi het genummerde strookje erin. Daarna is het in een draf naar buiten. Daar staan voor de hal duizenden mensen enthousiast te roepen. Een eindje verderop is het minder druk. Sommigen lopen me kei­ hard voorbij, veel passeer ik er zelf niet, maar na enkele honderden meters voer ik het tempo wat op en begin de strijdmakkers van mijn uur in te halen. We passeren een brug, stoplichten en moeten opeens rechtsaf achter een fabriekshal langs. Even later zie ik de Zwetteha­ ven liggen. De laatsten van de vorige groep ben ik dan al voorbij.'

In 1985 reed Ab Nederlof (1954) de Elfstedentocht. Hij schreef er dit boekje over, dat in al zijn nuchterheid de spanning van de voor­ bereiding, de start en de tocht zelf laat meebeleven. Zo overtuigend dat zelfs degenen die nooit op het ijs hebben gestaan met de rijder kunnen meevoelen.
De auteur is als gewestelijk schaatstrainer werkzaam bij schaats­
vereniging De Vechtstreek in Utrecht.

Is Bramen plukken het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Bramen plukken