Bravo

Een elitesoldaat verruilt zijn carrière voor die van operazanger Ik worstel en kom boven Boven het geronk in de vliegtuigromp klinkt luid het bevel: 'Marinier Everink, gereed maken om te springen.' Maar hij grijpt de deurpost vast en komt daarvan pas los als de instructeur hem een duw geeft. Tijdens zijn vrije val wordt angst omgezet in vrijheid. Eenzelfde gevoel overvalt hem als hij na de Eerste Golfoorlog (1990-1991) zijn eerste klassieke zangles heeft. Tijdens het luisteren naar de opera Parsifal wordt hij geraakt en besluit het Korps Mariniers te verlaten voor een carri?re als operazanger. Twee werelden die ogenschijnlijk zo verschillen, blijken veel overeenkomsten te hebben. Bastiaan Everink (1969) was vanaf zijn achttiende beroepsmilitair bij het Korps Mariniers. Als veteraan na de Eerste Golfoorlog besloot hij klassieke zang aan het conservatorium in Enschede te studeren. Hij vervolgde zijn studie aan The International studio of vocal arts en maakte daardoor zijn debuut in Carmen. Sindsdien vertolkte hij vele rollen in opera's als Tosca, Nabucco en Tannhauser. In het najaar van 2012 zingt hij in de Deutsche Oper Berlin de rol van Klingsor in de opera Parsifal.

Is Bravo het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Bravo