Braziliaans goud

Serafina is één van mijn grootste liefdes.

Op sommige momenten is ons leven zwaarmoeilijkzielig enzovoort, meestal juist niet. Meestal is het grappig en verfrissend met haar omdat wat ze doet en laat zo onnavolgbaar autonoom is.'

Braziliaans goud is het verbazend openhartige verhaal over de adoptie van Serafina, een downbaby van vier maanden uit de sloppenwijken van São Paulo. Van het grote adoptiemoment, tot het beginnende pubermeisje, twaalf jaar later. Vanuit de chaotische dynamiek van de opvoeder die elke dag het wiel uitvindt waarbij toch lang niet alles op rolletjes loopt. Vanuit Serafina, die weinig woorden gebruikt maar feilloos ziet en aanvoelt. Vanuit haar biologische moeder, de schoonmaakster Rosimeire, die haar eigen kijk heeft op het harde leven in de Braziliaanse favela. En vanuit de juf, de therapeut of de tandarts, die in strakke verslagen hun kant belichten. Want zijn Downers alleen vertederend en aandoenlijk, zijn liefdesverhalen alleen lief en is de situatie alleen hilarisch? Geschreven in korte fragmenten, met humor en vaart, is dit boek interessant voor mensen die als ouder of professional met downsyndroom of met adoptie te maken hebben. En voor iedereen die een uniek verhaal wil lezen. Over liefde.

Literaire fictie algemeen
Aspekt B.V., Uitgeverij