Breinfitness

Breinfitness

Een trainingsprogramma bij problemen met aandacht, concentratie, geheugen en uitvoerende functies

Niet meer weten waar je je sleutels hebt neergelegd, een afspraak vergeten, geen twee dingen tegelijk kunnen doen of zo’n dag hebben waarop ‘alles’ misgaat. Het overkomt ons allemaal weleens. Het worden pas problemen wanneer ze vaak voorkomen en ons beperken in het dagelijks functioneren.

Breinfitness geeft heldere uitleg over wat cognitieve problemen zijn, en biedt vaardigheden en strategieën om hiermee te leren omgaan. Door veelvuldig te oefenen kun je alternatieve routes in je brein aanleggen. Inzicht krijgen in je cognitief functioneren is de eerste stap. Daarna ga je gericht aan de slag met oefeningen op het gebied van aandacht, concentratie, geheugen en/of uitvoerende functies. In het laatste deel is er uitgebreid aandacht voor de invloed van stress, vermoeidheid en pijn op het cognitief functioneren.

Dit boek is bedoeld voor iedereen die last heeft van cognitieve klachten of bang is deze op termijn te krijgen. Daarnaast is het geschikt voor eenieder die zijn brein wil trainen met vaardigheden en daarmee gaat voor het ‘fitte’ brein.

Noëlle Kamminga, gz-psycholoog en neurowetenschapper (PhD neurologie), is werkzaam bij het Maastricht Universitair Medisch Centrum op de afdelingen Psychiatrie en Medische psychologie. Zij is gespecialiseerd in de wisselwerking tussen lichaam en geest, en grondlegger van PPEP4ALL, een zelfmanagementprogramma voor chronisch zieken en hun partners.

Gezondheid & Psychologie
Psychologie algemeen