Brieven aan Baudet

Begin 2019 gaf Rutger, filosoof en docent Sociale Studies, zichzelf aan bij het meldpunt voor verdachte docenten dat het Forum voor Democratie vlak daarvoor had opgezet. Hij deed dit met een vrij uitgebreide brief waarin hij partijleider Thierry Baudet vooral veel vragen stelde over zijn mensbeeld, zijn visie op het leven en wilde weten waarom empathie, solidariteit, verdraagzaamheid en emancipatie ineens verdachte termen lijken te zijn. Hoewel hier geen antwoord op kwam bleef Rutger Baudet brieven schrijven over racisme, de vermeende aanval op de natiestaat, betweterigheid, angsten, vrouwen, Israël, homoseksualiteit, de banden met Moskou, de misplaatste tweet over de Marokkaanse conducteurs, de val en doorstart van zijn partij, zijn appgedrag en nog tal van andere onderwerpen.

Deze brieven zijn hier gebundeld en geven tezamen een even intrigerend als onthutsend beeld van een van de populairste politici van dit moment. Rutger zit Baudet op de hielen en fileert diens denkbeelden en persoonlijkheid tot op het bot. Dit alles maakt deze brieven aan Baudet een pamflet dat iedereen zou moeten lezen die de rechtsstaat liefheeft en zich niet door angst wil laten regeren

Geschiedenis & Politiek
Politieke geschiedenis en geschiedenis van de internationale betrekkingen
Brave New Books
17 februari 2021