Broederschap

Gelezen 10 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 6 Favoriet 0 Recensies 2
Non-fictie Artikelen 3   Topics 0
Deze eeuw begon met een grote terroristische aanval op onze waarden en vrijheid. Veertien jaar later vond weer een aanval plaats. Dit keer in Parijs, de stad die sinds de Verlichting symbool staat voor vrijheid, gelijkheid en broederschap. Naast dit terrorisme kampen we met de vluchtelingencrisis. Leven voelt zo langzamerhand als een pad vol valkuilen, waarbij onze blik versmalt tot alleen nog die volgende stap.
Maar zo komen we er niet. We moeten kijken, luisteren, praten. Waarover kunnen we het in elk geval wél eens worden? Wat is het nut van grenzen, en het gevaar van muren? Waarom zijn solidariteit, verbinding en vertrouwen zo belangrijk en hoe gaan we dat in Europa goed met elkaar regelen?
Er is veel misgegaan. We hebben te lang werkeloos toegekeken.
Hoog tijd voor broederschap.

De opbrengst van deze uitgave komt ten goede aan VluchtelingenWerk.

Frans Timmermans (1961) is vicevoorzitter van de Europese Commissie en was daarvoor twee jaar lang minister van Buitenlandse Zaken. In 2014 werd hij verkozen tot Politicus van het Jaar. Dit pamflet voltooide hij kort na het drama in Parijs.

Literaire essays
Uitgeverij Podium b.v.
10 december 2015
11 december 2015

Waarschuwing aan de zwijgende meerderheid

door: Gijs Reudink

In moeilijke situaties is alle aandacht geconcentreerd op het nu. Wat moeten we nu doen om de vluchtelingencrisis te bezweren? Hoe zorgen we ervoor dat we de komende 24 uur doorkomen? Op Europees niveau houdt Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie, zich dagelijks bezig met de...

Reacties op: Broederschap