Broederstrijd

Broederstrijd

Gelezen 6 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 6 Favoriet 1 Recensies 1
Literatuur & Romans Lijsten 1   Topics 0

25 mei 1944, de laatste oorlogsdag in Littoria. In het korte tijdsbestek tussen het vertrek van de Duitsers en de aankomst van de geallieerden duikt Diomede Peruzzi een aan puin geschoten Italiaanse bank in en pakt wat hij pakken kan. In de dagen die volgen keren de evacués terug van hun schuilplaatsen in de bergen. De boerderijen liggen aan puin, elk gebouw draagt littekens van de bombardementen. Alleen heerst er nu een ander klimaat, de wederopbouw begint.
Met zijn provocerende, brutale blik die altijd wordt verzacht door een groot menselijk mededogen vertelt Antonia Pennacchi over de moeizame totstandkoming van het democratische republikeinse Italië aan de hand van de lotgevallen van de Peruzzi's, een omvangrijke en kleurrijke familie van pioniers, harde werkers en berooide helden.

Oorspronkelijke titel

Andere media

Volkskrant:
Humo:

Recensies

Het voortschrijdende lot van de Italianen

door: Anna Husson

Antonio Pennacchi (1950) begon pas op latere leeftijd met schrijven. Geboren in een kolonistenfamilie uit Veneto werkte hij jarenlang als fabrieksarbeider. Toen hij veertig was, studeerde hij alsnog af in de letteren. Met zijn historische familiekroniek Het Mussolinikanaal (2010) brak Pennacchi...