Brokstukken verleden

Brokstukken verleden

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
Gerhard De Witte wordt in de jaren ’50 geboren in een door de oorlog verwoest Keulen. Wanneer zijn gezin enkele jaren later naar Wetteren verhuist, krijgen hij en zijn Duitse moeder het zwaar te verduren. Als uitlaatklep voor de pesterijen en het gedwongen stilzitten op school, begint hij steeds meer te sporten.

Wanneer een ziekte hem als jonge twintiger met een blijvende handicap opzadelt, begint hij nog fanatieker aan sport te doen. Hij verzamelt Belgische records en medailles in verschillende disciplines. Hij trekt ook twee keer naar de Paralympische Spelen.

Zonder er een cent aan te verdienen gaat hij steeds zwaardere uitdagingen aan. Eigenwijs als hij is, botst hij regelmatig met de mensen om hem heen. Maar doorheen de jaren groeit ook het respect voor zijn doorzettingsvermogen en bouwt hij een trouwe fanclub op.

Dit is letterlijk en figuurlijk een verhaal van vallen en opstaan. Een opmerkelijk levensverhaal van een koppige man die zich niet wil neerleggen bij beperkingen maar de grenzen van zijn mogelijkheden wil aftasten en verleggen.

Geert Torremans is freelance journalist en sociaal werker. Voor dit boek voerde hij urenlange gesprekken met Gerhard en dook in de geschiedenis van de gehandicaptensport.
Lifestyle & Vrije tijd
NEVELLAND VZW