Canon van Nederland

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Canon van Nederland. Het dagelijks leven door de eeuwen heen biedt een overzicht van vijftig belangrijke historische gebeurtenissen, personen, teksten, kunstwerken en voorwerpen uit de geschiedenis van Nederland. Het laat zien hoe er werd geleefd en gewerkt, liefgehad en oorlog gevoerd. Op een paar duizend vierkante kilometer die wij nu kennen als Nederland, en soms daar ver vandaan, zoals Suriname, de Antillen of Indonesië.

Het verhaal begint bij de eerste jager-verzamelaars in de woeste natuur van de Lage Landen en eindigt in ons dichtbevolkte, diverse Nederland. Ieder hoofdstuk beslaat een tijdvak uit de geschiedenis en zoomt in op de belangrijke onderwerpen van die tijd ­ met het dagelijks leven als rode draad. Een Romeinse marktdag, een dienstmaagd die een VOC-aandeel koopt, het eerste televisieprogramma. Maar ook: een slavenmarkt, de werkdag van een fabriekskind, vechten voor vrijheid in Indonesië. Hun perspectief leert ons met een nieuwe blik naar de eigen samenleving te kijken. De Canon van Nederland is een overzicht van de hele Nederlandse geschiedenis. Door te focussen op het dagelijkse leven brengt het boek de geschiedenis dichterbij dan ooit. Je ervaart hoe de geschiedenis van ons dagelijks leven is verbonden met de grote gebeurtenissen uit het verleden. Wie het verleden kent, leert het heden begrijpen.

Canon van Nederland is samengesteld door het Nederlands Openluchtmuseum en verschijnt bij de gelijknamige tentoonstelling. Alle 'canonvensters' zijn vanaf september 2017 te zien in het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem. In een interactieve tentoonstelling kunnen bezoekers zien, voelen, horen, ruiken en proeven hoe de grote geschiedenis door de eeuwen heen zijn stempel heeft gedrukt op het dagelijks leven.

Geschiedenis & Politiek
Vaderlandse geschiedenis