Catharina de Grote en Potjomkin

Een keizerlijke liefdesaffaire die Rusland én de wereld veranderde

'Het is een betoverend verhaal, en Simon Sebag Montefiore vertelt het vol verve.' The Times

Catharina de Grote staat bekend als een van de meest invloedrijke vrouwen uit de geschiedenis. Gedurende haar tsaristische regime (1762-1796) transformeerde ze Rusland tot een machtig rijk door onder andere Oekraïne en de Krim te veroveren, waarmee de basis werd gelegd voor het moderne Rusland. Belangrijke spil hierin was prins Grigori Potjomkin, medeheerser en tevens haar voornaamste minnaar.

In dit indrukwekkende boek vertelt Simon Sebag Montefiore het verhaal van hun vurige maar ook tumultueuze liefdesaffaire. Op basis van de intieme brieven van Catharina en Potjomkin en diepgaand onderzoek reconstrueert Montefiore zowel de persoonlijke als de politieke kanten van hun relatie – een affaire die de wereld voorgoed zou veranderen.

'Een van de grootse liefdesverhalen uit de geschiedenis in het rijtje Napoleon en Joséphine en Marcus Antonius en Cleopatra. [...] Voortreffelijk.' The Economist

'Een schoolvoorbeeld van hoe je een pageturner maakt van diepgaand wetenschappelijk onderzoek.' New Statesman

Geschiedenis & Politiek
Historische biografieen