9789464480429_front

Charlois

Charlois Een van de bekendste deelgemeentes van Rotterdam is Charlois. Tegenwoordig het prototype van een multiculturele samenleving, maar vroeger, voordat het geannexeerd werd door Rotterdam, was Charlois een welvarend en mooi dorp aan de Maas. Bij een bezoek aan het huidige Charlois is nauwelijks nog iets terug te vinden uit de tijd van de bloeiende boomgaarden, prachtige wandelwegen en welvarende hofsteden. Slechts rond de oude kerk zijn nog sporen herkenbaar uit die dorpse periode. De schrijver Bas de Koning heeft zijn jeugd doorgebracht in het stadse Charlois, dat toentertijd toch nog heel veel dorpse kenmerken had. Het leven van zijn grootouders heeft zich echter grotendeels afgespeeld in het nog echt dorpse Charlois. Middels verhalen, waarvan een aantal reeds eerder gepubliceerd zijn in “Ons Charlois”, het kwartaalblad van de Stichting Historisch Charlois, laat de schrijver u kennismaken met het Charlois uit de negentiende eeuw, het dorp van zijn grootouders. De onderwerpen zijn zeer divers en geven een goed beeld van het wel en wee in dat ooit landelijke dorp met zijn mooie dijken, wandelwegen en bloeiende boomgaarden.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen