Chinese wijsheid in een balletje

Wat een kampioen ons kan leren over balans

Haar liefde voor tafeltennis leidde bij Bettine Vriesekoop tot een diepgaande interesse in China. In haar sportloopbaan en haar verdere leven zou een taoïstische levenshouding haar steun en richting geven. Wat houdt deze Chinese filosofie van de wijsgeer Laozi dan in, wat heeft Bettine ervan geleerd en wat kunnen ook wij van de Tao leren?

Bettine legt dit uit aan de hand van persoonlijke ervaringen: als tafeltennisster die mede door haar Chinese inzichten de absolute top haalde, als correspondente voor NRC in Peking, als schrijfster en tegenwoordig ook als tafeltenniscoach.

Naast deze biografische schetsen bezorgt Vriesekoop ons ook een – bescheiden – leerboek aan de hand van verzen uit het Tao-boek Daodejing. Daarbij geeft ze ons simpele oefeningen om in het spel de balans te vinden. De Chinese wijsheid die zij met bat en balletje uitdraagt, maken van haar trainingen zodoende ook lessen voor het dagelijkse leven.

Bettine Vriesekoop was vijfvoudig Europees kampioen tafeltennis, en werd later schrijfster, journaliste, presentatrice en tafeltenniscoach. Zij schreef diverse succesvolle boeken, waaronder Heimwee naar Peking, Duizend dagen in China, Dochters van Mulan en Het China-gevoel van Pearl S. Buck.

Is Chinese wijsheid in een balletje het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Chinese wijsheid in een balletje