Coetzee, een filosofisch leesavontuur

Een zoektocht naar de filosofie in het werk van Coetzee

De Zuid-Afrikaanse Nobelprijswinnaar J.M. Coetzee is vooral bekend als romanschrijver. Wat vele lezers niet weten, is dat zijn
werk doordrenkt is van filosofie. Door de thematiek in zijn romans en verwijzingen naar bekende denkers als Jacques Derrida en
Michel Foucault, laat Coetzee zien dat hij ook als filosoof een waardevolle gsprekspartner is.

In Coetzee, een filosofisch leesavontuur gaat Hans Achterhuis op zoek naar deze filosofie in het werk van Coetzee.. In het verlengde van iedere roman ligt een maatschappelijk vraagstuk. Zo koppelt Achterhuis bijvoorbeeld In ongenade aan de MeToo-discussie, Schemerlanden aan onze
omgang met het koloniale verleden en Mr. Foe en Mrs. Barton aan de postmodernistische ideeën over de relatie tussen feiten, interpretatie en leugens. Hij geeft niet alleen een introductie in het werk van Coetzee, maar biedt ook nieuwe interpretaties.

Recensies (1)

Is Coetzee, een filosofisch leesavontuur het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Coetzee, een filosofisch leesavontuur