Colombia: Vrede tegen elke prijs

Colombia: Vrede tegen elke prijs

Rank 3135 Gelezen 5 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 2
‘Colombia ontwaakt in vrede,’ sprak oud-president Santos in 2016, nadat hij de akkoorden met de FARC ondertekende. Toch zijn er sindsdien meer dan 700 sociale leiders en 135 voormalige FARC-strijders vermoord. Zijn de akkoorden dan helemaal voor niets geweest?

In 'Vrede tegen elke prijs' reist Gerjan Ekenhorst dwars door Colombia, op zoek naar mensen die op verschillende manieren met de strijd te maken hebben gehad. Hij spreekt politici, komt tussen huilende oud-guerrillastrijders te staan en bezoekt een re-incorporatiekamp van de FARC. Bovendien gaat Gerjan in gesprek met Tanja Nijmeijer, in een poging de nieuwe ‘vrede’ beter te begrijpen.

Ook is dit boek een onderzoek naar de achterliggende problemen van het conflict. Is de onderliggende landproblematiek aangepakt met deze akkoorden? En waarom vindt dit conflict in Colombia eigenlijk plaats?

Hoe komt het dat het Colombiaanse conflict echt nog niet afgelopen is? Ekenhorst verwerkt een grondige analyse in het verslag van zijn reis door dit prachtige land.Journalist Gerjan Ekenhorst kwam op zijn zeventiende voor het eerst in Latijns-Amerika. De verhalen van mensen die hij tegenkwam, over geschiedenis, voetbal, maar ook politiek, inspireerden hem om Latijns-Amerikastudies te gaan studeren in Leiden.
Hij studeerde in januari 2018 af op de FARC. Voor Vrede tegen elke prijs deed hij twee maanden onderzoek in Colombia, een reis die hij financierde met een succesvolle crowdfundingsactie.

Journalist Gerjan Ekenhorst kwam op zijn zeventiende voor het eerst in Latijns-Amerika. De verhalen van mensen die hij tegenkwam, over geschiedenis, voetbal, maar ook politiek, inspireerden hem om Latijns-Amerikastudies te gaan studeren in Leiden. Hij studeerde in januari 2018 af op de FARC. Voor 'Vrede tegen elke prijs' deed hij twee maanden onderzoek in Colombia, een reis die hij financierde met een succesvolle crowdfundingactie.

Geschiedenis & Politiek
Oorlog en vrede
Palmslag
17 februari 2020

Recensies

Een reis door Colombia

door: Paula van Mourik 1 like
In ‘Colombia: Vrede tegen elke prijs’ neemt Gerjan Ekenhorst je mee op zijn reis door Colombia. Aan de hand van verhalen van verschillende bewoners uit dit Zuid-Amerikaanse land krijg je een eerste indruk van de problematiek waar dit land mee te maken heeft en de verschillende groeperingen die...

door: Oueddanielle 1 like
Colombia: Vrede tegen elke prijs - Gerjan Ekenhorst ´De vrede is als een zak aardappelen. Er zitten er vele in. Je moet ze langzaam pellen en koken´ Geïntrigeerd door de cover en het nieuws over Colombia en de FARC, die we al enige jaren met regelmaat op de televisie voor bij zien komen was ik...