Consumentenvuurwerk

‘Nu het kabinet Rutte-III voor de jaarwisseling 2020-2021 een algeheel vuurwerkverbod heeft aangekondigd, pleit ik voor het instellen van een eenmalige avondklok op 31 december 2020 vanaf 21.00 uur tot 9.00 uur op 1 januari 2021. Ook pleit ik voor het instellen van een verbod op carbidschieten. Als bijzondere noodmaatregel lijkt mij dit noodzakelijk dan wel zeer gewenst. Dit om veel ellende te voorkomen. Dergelijke maatregelen bieden meer garantie voor de veiligheid van mens en dier en voorkomen dat een kleine groep van de samenleving de orde op oudejaarsavond en nieuwjaarsnacht ernstig gaat verstoren, gaat provoceren en demonstreren tegen het afgekondigde vuurwerkverbod bij de jaarwisseling 2020-2021. Het inschakelen van marechaussee en het leger voor extra bijstand is in deze uitzonderlijke situatie een serieuze optie!’

Met dit statement besluit Johan Meijering dit boek waarin hij een terugblik geeft op de jarenlange strijd tegen het consumentenvuurwerk vanaf 2007 tot en met 2020.
Zijn strijd begon in de nacht van de jaarwisseling 2006-2007, toen zich vlak voor zijn deur enorm veel vuurwerkgeweld voordeed. Vanaf dat moment ging het vuurwerkfenomeen met hem op de loop en sleurde vele anderen mee. Een kettingreactie veroorzaakte een maatschappelijke beweging.
In dit boek beschrijft hij mijlpalen en ankerpunten van deze jarenlange strijd tegen het verknallen van vele miljoenen euro’s waardoor er elk jaar als gevolg van het vuurwerkgeweld doden en talloze gewonden vallen. Hij doet een dringende oproep dat het vuurwerkverbod dat als gevolg van de coronacrisis is uitgevaardigd een permanent karakter krijgt.

Is Consumentenvuurwerk het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Consumentenvuurwerk