Contact Kring Arnhem tijdens WOII

Contact Kring Arnhem

In November 1933 ontstaat het maandblad “Contact, maandblad voor de Nederlandse jeugd” uit samenvoeging van meerdere jeugdbladen. Het is een blad voor de meer ontwikkelde jeugd, met name voor leerlingen van de HBS. De inhoud van het blad is gevarieerd en heeft als inhoud o.a. beroemde Nederlanders, schilderkunst, film, fotografie, literatuur, muziek, geschiedkundige onderwerpen, puzzels, en bied ook een podium aan zijn lezers om stukken op te sturen die geplaatst kunnen worden. Jaarlijks worden 1 of meerdere schrijfwedstrijden uitgeschreven waarmee kilometers op een fictieve reis te verdienen zijn. Lezers van het blad Contact gaan zich plaatselijk bundelen en vanaf 1939-1940 ontstaan de eerste zogenaamde Contact Kringen in meerdere grote steden van Nederland. Jac. van Bethlehem was secretaris van het bestuur van de Arnhemse Kring, en ook Ad van Doorn was een belangrijk bestuurslid. De helft van de correspondentie in dit boek is tussen deze twee mannen, en vormt een prachtig tijdsbeeld van de oorlog, gezien door de ogen van jong volwassenen, in een stad die een belangrijke schakel in de oorlog zal gaan worden: Arnhem.

Brave New Books
08 januari 2020