Daens

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0
Daens is het verhaal van de strijd van een eenling tegen de machtige katholieke kerk. Daens was een briljante geest, maar ook wispelturig en vaak ondoorgrondelijk. Hij gruwt van de kleurloze armoede van de arbeiders en het goedbedoelde maar achterhaalde paternalisme van de Kerk. Hij is betrokken bij de christendemocratie en de oprichting van de Christene Volkspartij. Onverwacht wordt Daens zeer populair en verwerft hij een plaats in het parlement. Het gevecht met de kerkelijke overheid en zijn politieke tegenstanders breekt dan los. Uiteindelijk wordt hij door de bisschop van Gent naar de paus gestuurd waar hij een bedekte waarschuwing krijgt dat hij de politiek beter kan verlaten. Maar Daens is stijfkoppig. Hij weigert op de aanmaning in te gaan, krijgt nog tientallen sancties en wordt uiteindelijk in 1899 uit zijn priesterambt ontzet. Zes jaar later volgt de officiële veroordeling door het Vaticaan.

In 1907 sterft hij. Totaal verbitterd en ontgoocheld, bekneld geraakt tussen zijn sociaal-politieke bewogenheid en het priesterschap.

Frans-Jos Verdoodt was hoogleraar, hoofdredacteur van Wetenschappelijke Tijdingen en stichter en directeur van het Archief en Onderzoekscentrum van de Nationale bewegingen.

Geschiedenis & Politiek
Historische biografieen