Dat was niet de bedoeling

De verrassende gevolgen van de keuzes die we maken

• Hoe heeft de introductie van loodvrije benzine ervoor gezorgd dat er minder autoradio’s worden gestolen?
  • Hoe komt het dat intelligente auto's vaker schade rijden?
  • Hoe kan het dat antiterrorismemaatregelen een rattenplaag tot gevolg hadden?
  • En waarom lokte streng optreden van de gemeente Amsterdam een serie schietpartijen uit?

In Dat was niet de bedoeling verdiept journalist Maarten Reijnders zich in onbedoelde gevolgen. Aan de hand van aansprekende voorbeelden legt hij uit hoe het kan dat beleid soms precies het tegenovergestelde effect heeft van wat de bedenkers ervan beogen. Ook verklaart Reijnders waarom sommige maatregelen en uitvindingen gevolgen hebben die aanvankelijk niemand had voorzien.

In het boek worden zo onder meer de volgende vragen beantwoord:

• Waarom zorgt de toename van toerisme in Cambodja ervoor dat het aantal weeshuizen in het land is geëxplodeerd?
  • Waarom ontstond de Brexit als gevolg van een vechtpartij waarbij een dronken parlementariër was betrokken?
  • Waarom heeft de introductie van de iPhone ertoe geleid dat we minder kauwgum zijn gaan eten?

Dat was niet de bedoeling zit vol unieke, interessante en bizarre verhalen van over de hele wereld, allemaal met een onverwachts einde.

Is Dat was niet de bedoeling het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Dat was niet de bedoeling