De allermooiste vestingsteden van Nederland

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
50 BIJZONDERE VESTINGSTEDEN, GESELECTEERD OP CULTUREEL ERFGOED, HISTORISCHE WAARDE EN EIGENHEID.

Van het vlakke Groningen tot het Zuid-Limburgse heuvelland, de polders in de kop van Noord-Holland en het uitgestrekte rivierenland tot het kreken landschap in Zeeuws-Vlaanderen: eeuwenoude vestingsteden liggen als sterren van gras en steen verspreid door het land.

Historische stadjes met dikke muren, omarmd door groene stadswallen en met een beetje geluk oude kanonnen naast de stadspoort. Stuk voor stuk verrassen ze met gezellige pleintjes, wandelpaden over bastions en ravelijnen, spannende verhalen en prachtige uitzichten. De wallen en grachten zijn tegenwoordig vaak waardevolle natuurgebieden.

De 50 allermooiste vestingsteden van Nederland zijn zorgvuldig geselecteerd en de winnaar is door een jury van deskundigen gekozen: Gorinchem. Deze ster der vestingsteden ligt op een kruispunt van grote rivieren en maakte deel uit van de belangrijkste verdedigingslinies van Nederland.

ANWB Media
01 januari 2021